Written by اقای فلاحی بر ژوئن 15, 2019 در ویدئو پروژکتور
Rate this post

اکثر ویدئو پروژکتورها موجود در بازار اگر قابلیت تصحیح افقی را نداشته باشند حداقل دارای قابلیت تصحیح عمودی تصویر هستند. برخی مدل ها حتی قابلیت شیفت لنز ( جابه جابی تصویر) را ارائه می دهند. مطمئنا، همه ما با اصطلاح تصویر ذوزنقه ای آشنا هستیم، در این حالت یک گوشه تصویر از گوشه مقابل اش بزرگتر می شود و زمانی اتفاق می افتد که پروژکتور بیش از حد از مرکز صفحه نمایش پایین تر باشد یا زمانی که ویدئو پروژکتور به طور افقی از مرکز صفحه نمایش فاصله می گیرد و در واقع نسبت تصویر بهم ریخته شده و تصویر در یک سمت از سمت مقابل اش عریض تر می شود. اصلاح کیستون یا تصحیح ذوزنقه ای این مشکل را تا حدودی مرتفع می کند. محدوده اصلاح ذوزنقه ای به صورت دیجیتالی مانند زوم دیجیتال در دوربین فیلمبرداری به دست می آید. هرچه بیشتر اعمال می شود، بیشتر تصویر تخریب خواهد شد. اگر پروژکتور را روی سقف نصب و یا روی میز قرار داده اید دقت داشته باشید تا لنز به ترتیب در پایین صفحه یا بالای صفحه قرار نگیرد.اگر محدودیت محل نصب پروژکتور به گونه ای است که شما مجبور به خارج شدن از وضعیت ایده آل خواهید شد، لازم است که به طور جدی به انتخاب یک پروژکتور با قابلیت جابه جایی تصویر ( شیفت لنز) فکر بکنید. شیفت لنز شما را به همان هدف دلخواه می رساند. این قابلیت اجازه می دهد تا شما بتوانید تصویر را به صورت اپتیکی بدون از دست دادن کیفیت تصویر جابه جا کنید. برای خرید یک دستگاه با قابلیت شیفت لنز ، باید از میان انواع ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی با کیفیت بالا و یا ویدئو پروژکتور نصب ثابت جستجو کنید.

تصحیح-ذوزنقه-تصویر-پروژکتور

شاید به این مشکل برخورده باشید که بعد از نصب ویدئو پروژکتور به سقف یا گذاشتن پروژکتور بر روی میز، گوشه های تصویر کج باشد و یا تصویر حالت ذوزنقه ایی شکل باشد. این امر باعث دلزدگی شما نسبت به پروژکتور میشود و ممکن است از خرید خود ناراضی شوید.

در ابتدا می توانیم به شما توصیه نماییم که پروژکتور را در روبروی پرده نمایش بدون زاویه قرار دهید تا نیازی به کمک گرفتن از keystone نباشد. در این حالت، وقتی پروژکتور به سقف متصل می باشد، لنز ویدئو پروژکتور همتراز به فریم پرده نمایش می باشد. اگر هم ویدئو پروژکتور را روی میز قرار میدهید، لنز ویدئو پروژکتور هم تراز با پایین ترین قسمت پارچه پرده نمایش باشد و از پایه تنظیم ارتفاع پروژکتور استفاده ننمایید.

keystone-correction-of-projector

همچنین برای تصحیح ذوزنقه تصویر می توانید از نوار لغزنده keystone که بر روی بدنه دستگاه تعبیه شده است استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که این اصلاح ذوزنقه تا حداکثر 30 درجه انحراف قابل تصحیح می باشد.

projector-keystone

توجه: لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد Quick Corner باعث بر هم ریختن پیکسل ها و کاهش کیفیت تصویر می شود. تا جایی که برای شما امکان دارد، کمتر از این گزینه استفاده نمایید تا کیفیت تصویر کاهش پیدا نکند. همچنین استفاده زیاد از Quick Corner، باعث ایجاد سایه و حاله در اطراف تصویر می شود.

ترک نظر