Written by اقای فلاحی بر آگوست 8, 2019 در همه مطالب ویدئو پروژکتور
Rate this post

ممکن است این سوال پیش بیاد که رزولوشن resolution چیست؟
رزولوشن در واقع تعیین کننده اصلی کیفیت تصویر شماست. معیار تعداد پیکسل های عرض و ارتفاع تصویر می باشد. وقتی می گوییم که رزولوشن 800*600 می باشد یعنی 600 پیکسل در عرض و 800 پیکسل در ارتفاع وجود دارد.
در تعریف رزولوشن، عدد اول تعداد ستون پیکسل و عدد دوم تعداد ردیف پیکسل ( عرض و ارتفاع) را نمایش می دهند. تعداد پیکسل از ضرب دو عدد بدست می آید. پر واضح است که هر چقدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، کیفیت تصویری بالاتری خواهید داشت.

نسبت تصویر: ۴:۳ که ۴ به ۳ خوانده می‌شود، همان کسر ساد‎ه شده‎ی رزولوشن است . مثلا SVGA که رزولوشن ۸۰۰ در ۶۰۰ است یعنی نسبت تصویر ۸۰۰ به ۶۰۰ یا ۸۰۰:۶۰۰ دارد. وقتی این کسر را ساده کنیم به عبارت ۴:۳ می‎رسیم. حالا می دانیم رزولوشن‎های مثل ۸۰۰ در ۶۰۰ و ۱۰۲۴ در ۷۶۸ و … نسبت ۴:۳ دارند و مثلا رزولوشن HD720 که ۱۲۸۰ در ۷۲۰ است، نسبت ۱۶:۹ گفته می شود.

رزولوشن اصلی و رزولوشن حداکثری

پروژکتورها نمایشگرهای رزولوشن ثابت نامیده می شوند چون آن ها مجموعه ای از تعداد مختلف پیکسل (نقطه های تکی که تصویر را تشکیل می دهند) هستند که می توانند تصاویر را نمایش دهند. به عنوان مثال، یک پروژکتور XGA می تواند حداکثر تقریباً ۷۸۶۰۰۰ پیکسل را نمایش دهد. این آرایش ثابت پیکسل ها به عنوان رزولوشن اصلی پروژکتور ( native resolution ) شناخته می شوند و با نوع پنل های داخلی LCD یا چیپ DLP که پروژکتور استفاده می کند تعیین می گردند. رزولوشن اصلی در واقع رزولوشن واقعی و  فیزیکی پروژکتور است، و دیتا پروژکتور نمی تواند تعداد بیشتری از این مقدار پیکسل را نمایش دهد.

رزولوشن حداکثری، از سوی دیگر کاری با نمایش فیزیکی پروژکتور ندارد. در واقع این رزولوشن به فرمت سیگنال ارسالی از کامپیوتر یا منبع ویدئویی به پروژکتور مربوط می شود. این سیگنال ها فرمت های رزولوشن مختلفی دارند، و هر پروژکتور برای شناسایی چندین نوع از این سیگنال ها برنامه ریزی می شوند. رزولوشن حداکثری در اصل بالاترین رزولوشن سیگنالی است که پروژکتور برای پردازش و نمایش آن برنامه نویسی شده است.

 

انواع رزولوشن پروژکتور

رزولوشن پروژکتور به دسته های زیر تقسیم بندی می گردد:
1-رزولوشن SVGA: این رزولوشن بعنوان سری آموزشی تلقی می شود و دارای عدد 680*800 می باشد.
2- رزولوشن XGA: این سری اداری، سالن همایش و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای عدد 768*1024 می باشد.
3- رزولوشن WXGA(HD): این رزولوشن HD یا 720Pشناخته شده است و دارای عدد 800*1280 می باشد.
4- رزولوشن Full HD: این سری سینمای خانگی یا 1080P محسوب میشود و دارای عدد 1080*1920 می باشد.
5- رزولوشن WUXGA: کمی بالاتر از فول اچ دی و دارای عدد 1200*1920 می باشد.
6- رزولوشن 4k: این رزولوشن دارای تعداد پیکسل 2160*3820 می باشد.

Image result for projector resolution chart

تفاوت پیکسل در دو تکنولوژی 3LCD و DLP

در بحث ویدئو پروژکتور علاوه بر رزولوشن، تکنولوژی تصویر در تعداد پیکسل تاثیر بسزایی دارد. تکنولوژی 3LCD که توسط کمپانی های معتبر همچون سونی، اپسون، پاناسونیک و هیتاچی تولید می گردد، تعداد پیکسل از ضرب دو عدد عرض و ارتفاع در 3 (بعلت وجود سه آینه) محاسبه میگردد. کمپانی های بنکیو، ریکو، ویوسونیک، ویویتک، اپتوما، کانن ، NEC به تولید تکنولوژی DLP می پردازند که تعداد پیکسل تصویر از ضرب دو عدد عرض و ارتفاع بدست می آید. بعنوان مثال در برند اپسون رزولوشن SVGA دارای تعداد پیکسل 1.440.000=3*800*600 می باشد در حالی که همان رزولوشن در برند بنکیو دارای تعداد پیکسل 480.000=800*600 می باشد.

ترک نظر