Written by اقای فلاحی بر سپتامبر 8, 2019 در همه مطالب ویدئو پروژکتور
Rate this post

لنز نقش مهمی در کیفیت پروژکتور دارد. از آنجا که وضوح انتقال در لنز پروژکتور تقریبا برای همه یکسان است. آنچه که لنز یک پروژکتور را از دیگری متمایز می سازد، ویژگی های نصب و تنظیمات لنز پروژکتور است. ما در این مقاله می خواهیم به ویژگی های مهم لنز پروژکتور بپردازیم که شما بایستی در خرید پروژکتور به آن دقت کنید ولی اغلب در مورد آن دید روشنی ندارید.
فاصله پرتاب (Throw distance)
به فاصله پرده نمایش از لنز پروژکتور، فاصله پرتاب می گویند و نسبت اندازه بیشترین طول تصویری که پروژکتور می تواند روی پرده ایجاد کند، به این فاصله نسبت پرتاب نامیده می شود و برای پروژکتورها به طور معمول این عدد 2 است. این عدد (فاصله پرتاب) یک ویژگی مهم برای یک پروژکتور است و مشخص کننده بیشینه و کمینه فاصله پروژکتور از پرده است. علاوه بر این، براساس فاصله پرتاب پروژکتورها را می توان به صورت فاصله کوتاه (Short Throw) و فوق فاصله کوتاه (Ultra Short Throw) طبقه بندی کرد. این نوع پروژکتورها می توانند بسیار نزدیک به صفحه نمایش نصب شود.

نرم افزار محاسبه گر سرکت اپسون

Image result for throw distance projector
نسبت پرتاب به چه معناست؟
وقتی می گوییم نسبت پرتاب (D/W) این پروژکتور مثلا 1.6 است یعنی چه؟ یعنی اگر فاصله پروژکتور از پرده برابر با 1.6 متر باشد، طول تصویر تشکیل شده، 1 متر خواهد بود. به عنوان مثال اگر عرض صفحه نمایش مورد نظر شما 2.5 متر باشد و پروژکتوری که شما قصد خرید آن را دارد، نسبت پرتاب 1.5:1-1 (نسبت متغیر به این دلیل است که پروژکتور یک لنز زوم دارد، همانطور که در ادامه این مقاله در پایین توضیح داده شده است)، پس پروژکتور باید در فاصله بین 2.5×1.1=2.75 و 2.5×1.5=3.75 متری از صفحه نصب شود. اگر فاصله نصب پروژکتور در اتاق را می دانید، همچنین اندازه صفحه نمایش مطلوبتان را مشخص کرده اید، در این صورت نیز می توانید نسبت پرتاب پروژکتور را محاسبه کنید. به عنوان مثال می خواهید پروژکتور را در فاصله 3 متری از پرده نمایش نصب کنید و شما نیاز به عرض صفحه نمایش 2.5 متری دارید، سپس شما نیاز به پروژکتور با نسبت پرتاب 1.2=3/2.5 دارید.

throw distan
زوم به چه معناست؟
و اما زوم موضوع دیگری است. زوم یک امکان برای پروژکتور خارج از ذات آن و وابسته به فاصله کانونی آن است. به این معنی که با حرکت دادن لنز، بدون آنکه پروژکتور را حرکت بدهیم، اندازه تصویر را کوچک و بزرگ می کنیم. اندازه زوم معمول هم برای پروژکتور ها 1.2 می باشد اما این مقدار می تواند از 0.4 تا 2.1 متغییر باشد. پس trow ratio یک ویژگی ذاتی پروژکتور است و قدرت آن را برای ایجاد تصویر بر حسب فاصله نشان می دهد ولی زوم بستگی به این دارد که در پکیج آن چه لنزی با چه قابلیت جابجایی قرار داده شده است.
وقتی گفته می شود که نسبت زوم پروژکتوری برابر با 2 می باشد، به این معناست که بزرگترین تصویری که می توانید آن را بزرگنمایی کنید دو برابر کوچکترین تصویر است. بنابراین نسبت زوم به عنوان نسبت اندازه بزرگترین تصویر به کوچکترین تصویری که پروژکتور می تواند بدون تغییر مکان آن ایجاد کند، تعریف می شود. اگر چه پروژکتور با محدوده زوم بالا به نظر بسیار جذاب است، زیرا انعطاف پذیری بالا در قرار دادن پروژکتور ارائه می دهد، این ویژگی همیشه هم خوب نیست، زیرا می تواند بر روشنایی و وضوح پروژکتور تأثیر بگذارد.
پروژکتور زوم دار، خوب یا بد؟
برای ساخت یک لنز بزرگ زوم، عدسی های بیشتری در ساختار لنز مورد نیاز است، که ساختار آن را پیچیده تر و در عین حال حساس تر به فوکوس بسیار تیز خواهند ساخت. ( در صورت نداشتن فوکوس نامناسب کیفیت تصویر به شکل قابل ملاحظه ای افت پیدا می کند.) که این مشخصات را می توان توسط ساده ترین لنز های با کیفیت نیز به دست آورد. بنابراین به نظر ما یک پروژکتور بدون زوم بهتر است و اندازه تصویر بر روی صفحه نمایش باید با تنظیم محل قرارگیری پروژکتور و فاصله پرتاب پروژکتور تنظیم شود. اگر شما نیاز به یک لنز زوم دارید، سراغ کوچک ترین لنز زوم ممکن بروید و سعی نکنید از محدوده تله لنز زوم استفاده کنید، زیرا روشنایی پروژکتور کاهش می یابد.

 

ترک نظر