Written by اقای فلاحی بر جولای 31, 2019 در همه مطالب ویدئو پروژکتور
Rate this post

MHL

عبارتMHL  که ازمخفف Mobile High-Definition Link گرفته شده است. در واقع به معنی پیوند HD موبایل می باشد. طراحی این کابل توسط گروه Silicon Image و با توجه به نیاز کنسرسیومی از شرکت هایی که به دنبال ایجاد یک فرم اتصال کوچک برای خروجی صدا و تصویر روی دستگاه های کوچکی جون اسمارت فون ها ، تبلت ها و … بودند ، صورت گرفت. گفتنی است که در این کابل برای حل مسئله از 5 پین که از قبل در پورت USB2.0 و نسخه مینی آن وجود دارد ، جهت انتقال توان الکتریکی و نیز از پورت HDMI در راستای انتقال سیگنال های ویدئویی ، بهره گرفته شده است.

Image result for ‫درگاه MHL‬‎

انواع کابل MHL

  1. اکتیو ACTIVE
  2. پسیو PASSIVE

کابل MHL اکتیو یعنی برای کار کردن احتیاج به برق دارد اما پسیو ندارد.

کابل MHL پسیو برای کار به برق نیاز ندارد. در حال حاضر خیلی از رابط‌هایی که تولید می‌شود احتیاج به آداپتور جانبی نداشته و هم‌چنین باعث شارژ گوشی همراه نیز می‌شوند.

مزیت کابل MHL

  • هنگام اتصال گوشی موبایل از طریق این کابل به تلویزیون های HDTV نه تنها شارژ باطری موبایل شما مصرف نمیشود بلکه از طریق این کابل باطری موبایل شارژ نیز میشود. البته پیشنهاد می شود که در هنگام استفاده از کابل ام اچ ال نور و روشنایی صفحه نمایش گوشی را در کمترین حد بگذراید؛ چرا که میزان روشنایی گوشی بر روی کیفیت تصویر پخش شده از تلویزیون تاثیر نخواهد گذاشت.
  • علاوه بر این دو مورد، MHL برخی امکانات ویژه ای چون کنترل گوشی هوشمند با استفاده از ریموت تلویزیون را می دهد که اکثر تکنولوژی های ارتباط بی سیم از این قابلیت بی بهره اند. همچنین برخی استاندارد های اتصال گوشی به تلویزیون نظیر Miracast تنها به میرور کردن اسکرین محدود می باشند.

MHL - سلام بابا

  • همچنین هیچگونه تاخیر یا به اصطلاح “لگی” در ام اچ ال وجود ندارد به همین دلیل برای بازی کردن با گوشی بسیار مناسب می باشد.
  • پشتیبانی از HDCP – High-bandwidth Digital Content Protection
  • پشتیبانی از نمایش چند تصویر همزمان
  • کیفیت بالای صدا با صدای ساروند ۷٫۱ دالبی (Dolby-DTS)
  • رزولیشن تصویر HD (در نسخه V3.0 پشتیبانی تا ۴K UHD)

چگونه MHL موبایل را به HDMI تلویزیون یا پروژکتور وصل کنیم؟

رای این کار فقط کافیست کابل MHL را به پورت micro USB گوشی یا تبلت خود متصل کرده و HDMI طرف دیگر کابل را نیز به تلویزیون یا پروژکتور وصل کنید و سپس تصویر گوشی خود را روی صفحه نمایش تلویزیون دریافت خواهید کرد. حالا شما می‌توانید برنامه‌های خود را روی یک صفحه بزرگ اجرا و کنترل کرده و حتی می‌توانید گوشی خود را نیز به صورت همزمان شارژ کنید. البته وصل مستقیم گوشی موبایل (یا تبلت) به تلویزیون یا پروژکتور تنها با یک کابل پسیو MHL، مستلزم این است که تلویزیون یا پروژکتور شما از آن پشتیبانی کند.
شما می‌توانید عکس‌های خود را تماشا کنید، بازی کرده و سخنرانی و نمایش خود را روی یک صفحه نمایش بزرگ ارائه دهید و هم‌چنین صفحه کلید و ماوس بلوتوث را با گوشی خود ست کرده و از اسمارت فون خود همانند یک کامپیوتر استفاده کنید. هم‌چنین می‌توان با ام اچ ال از گوشی همانند یک ست تاپ باکس بهره برد و از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با کیفیت بالا استفاده کرد.

MHL چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

سه نسخه از استاندارد MHL و دو مجموعه از ویژگی‌های متفاوت وجود دارد. ورژن‌های قدیمی‌تر، ۱ و ۲، درست مانند مشخصات HDMI 1080p، صدای ۸ کانال و قابلیت کنترل از راه دور CES. آخرین استاندارد که v3.0 می‌باشد، دارای تفاوت قابل توجه و پشتیبانی از ویدئو 4K Ultra HD است.

mhl-features-version3

ترک نظر