Written by اقای فلاحی بر می 16, 2019 در ویدئو پروژکتور
Rate this post

ویدئوپروژکتور و یا دیتا پروژکتور دستگاهی می باشد که تصاویر انفورماتیک را با دریافت سیگنال های ویدئویی تصاویر را با استفاده از یک لنز بر روی صفحه نمایش پخش می کند. صفحه نمایش می تواند پرده و یا دیوار سفید باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی ویدیو پروژکتور و برخی ویژگی های آن بپردازیم.

پروژکتور زمانی که اختراع شد نوار مجموعه ای ازعکس های به هم چسبیده را با سرعت یک بیست و چهارم ثانیه نشان می داد. این دستگاه ابتدا با نام ادیسون ویتاسکوپ نامیده شد.آن هم به علت مشهور بودن ادیسون در آن زمان که می توانست به موفقیت این دستگاه کمک کند. امروزه شرکت ها، مدارس، دانشگاه ها و رگان های دیگر برای انتشار اطلاعات و ارتباط ات در دهه اخیر برای سادگی در آموزش از این سیستم استفاده می کنند. ویدئو پروژکتورها را معمولا همراه با یک برد هوشمند استفاده می کنند. امروز ویدئو پروژکتورها بخش جدا نشدنی از هوشمند سازی مدارس می باشد.

برق ورودی این دستگاه V220 بوده، مصرف لامپ و مدار الکترونیکی آن در حدود W300 می باشد. ورودی تصویر آن در مدل های ساده با کابل VGA و نیز AV می باشدو در مدل های جدید تر که تکنولوژی روز بهره برده اند از پورت HTMI نیز پشتیبانی می کنند.

شدت روشنایی لامپ ویدئو پروژکتور در واحد Ansi lumens (انسی لومنس ) اندازه گیری می شود. کم ترین مقدار لومن ویدئو پروژکتور 700 لومنس می باشد و تا 15000 لومن نیز در بازار موجود می باشد. شدت نور و روشنایی برای دیدن تصویر با نور محیط رابطه ی معکوس دارد، یعنی هر چه شدت نور بیش تر باشد جهت بهتر دیده شدن تصاویر محیط  نیاز به تاریکی کم تری دارد. مثلا ویدئو پروژکتور ی با شدت نور کم تر از 3000 لومن به فضای نسبتا تاریک و دستگاه با شدت نور 6500 لومن به بالا قابلیت پخش تصویر در محیط نسبتا رئشن را دارا می باشد.

رزولوشن ( تفکیک تصاویر ) به صورت عددهای 600*1024 ،768*1024 ،800*1280، 1080*1920 نمایش داده می شود، هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر بزرگتر و با کیفیت تر می باشد.

کنتراست یا شفافیت  تصویر، مقادیر 200:1، 800:1، 1000:1،…و 3500:1 نمایش داده می شوند. همان طور که مشخص می باشد هر چه این عدد بزرگتر باشد شفافیت تصویر بیشتر می باشد.

نسبت طول و تصویر که ضریب مقیاس نامیده می شود و شامل دو مقدار 4:3 و 16:9 می باشد. 4:3 سایز تصویر تلویزیون های قدیمی بوده و نزدیک  به مربع می باشد. 16:9 حالت Wide (کشیده ) بوده که اکثر تلویزیون و مانیتورهای جدید به این شکل می باشند.

لامپ پروژکتور اکثرا در حدود 3000 ساعت بوده که استفاده مداوم یا با وقفه ، دمای  محیط و گرد و غبار موثر می باشد. پروژکتورهای جیبی و قابل حمل  با وزن حدود 180 گرم در بازار موجود بوده ، وزن پروژکتورها یی که معمولا در فضای ثابت نصب می شوند  حدود 2 تا 3 کیلو بوده که مدل های خاص آن نیز به بالای 10کیلو گرم نیز می رسند.

تكنولوژی:
تکنولوژی LCD
پروژكتورهای LCD ، دارای سه صفحۀ شیشه ای LCD مجزا می باشند كه هر‌یك به سیگنال های یكی از رنگ های قرمز، سبز و آبی تصویر كه به پروژكتور منتقل می شوند، اختصاص دارند. با عبور نور از صفحات LCD، هر كدام از پیكسل ها می‌توانند برای عبور نور، باز و یا برای جلوگیری از عبور نور بسته شوند و بدینوسیله بسامد نور را تغییر داده و تصویر منعكس شده بر روی صفحه را مجدداً بازسازی كنند. ویژگی اصلی تکنولوژی 3LCD استفاده از سه چیپ مستقل برای تولید رنگ‌های سه‌گانه اصلی است.

تکنولوژی DLP
تکنولوژی DLP با استفاده از انحراف آینه های میکروسکوپی کار می‌کند . DMD یا دستگاه میکروآینه‌ای دیجیتالی، از تعداد بسیار زیادی آینه میکروسکوپی تشکیل شده است که هر یک به تنهایی تا 5000 بار در ثانیه می‌توانند به جلو و عقب حرکت داده شوند. ( خاموش و روشن ) . شدت این فرکانس بسیار بالاست و توسط چشم انسان قابل رویت نمی باشد. رنگ ها توسط چرخه رنگی که متشکل از سه رنگ اصلی ( قرمز- سبز- آبی ) است ایجاد می گردند و بدینوسیله با بهره گیری از پردازش دیجیتالی ، تصاویر حاصل می‌گردد.

مزایای DLP
1- چون درDLP پیكسل ها به هم نزدیكتر هستند ،پدیده “Screen Door” كمتر به چشم می خورد و در نتیجه تصاویر ویدئویی صاف تری ارائه می‌دهد.
2- کنتراست در دستگاههای DLP به مراتب بالاتر است.
3- به دلیل اینكه پروژكتورهای DLP از اجزای كمتری تشكیل شده اند، حجم و وزن كمتری دارند.
4- طول عمر پروژكتورهای DLP از پروژكتورهای LCD بیشتر است .

مزایای LCD
1- پروژكتورهای LCD نور بهتری نسبت به DLP دارند. یعنی با وجود داشتن لامپ‌هایی با میزان برق مصرفی (وات) یكسان، LCD تصویر روشن تری تولید می‌كنند.
2- رنگ های تولید‌شده توسط LCD پررنگ تر هستند و این سبب می‌شود حتی اگرمیزان روشنی رنگ سفید در پروژكتورهای DLP بیشترباشد، رنگ های LCD به چشم بیننده تصویر روشن تر بنظر بیاید.
3- تصاویر تولید شده توسط LCD، واضح‌تر و دقیق‌تر هستند.

ویدئو پروژکتور قابل حمل

ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور بزرگ

سایز تصویر و فاصله نصب پرده نمایش دارای یک  مقدار ثابت بوده که در بروشر پروژکتور این عدد به صورت “30~  “300 ، 1/4M~12/4M ثبت شده است.عدد اول حداقل و حداکثر اندازه تصویر و عدد دوم حداقل و حداکثر فاصله را بیان می کند.

ترک نظر